دیابت

دیابت 
دیابت به سرعت در حال تبدیل شدن به بزرگترین قاتل خاموش در جهان است. سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده است که دیابت بیشتر در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد. 3 کشور هند، چین و ایالات متحده، بیشترین تعداد افراد دیابتی را دارند. دیابت ممکن است نوعی اختلال در سوخت و ساز بدن ناشی از اتیولوژی های متعدد، اختلال در متابولیسم کربوهیدرات، چربی و یا پروتئین ناشی از نقص در ترشح انسولین، عمل انسولین و یا هر دو باشد که با افزایش قند خون توضیح داده می شود. انسولین پپتیدی 51 اسید آمینه ای است، که از جزایر لانگرهانس پانکراس ترشح می شود و نقش عمده ای در کاهش قند خون و تنظیم سوخت و ساز کربوهیدرات، چربی و پروتئین دارد. دیابت بر حسب ویژگی ها و علت بروز به 4 دسته اصلی طبقه بندی می شود. 
انواع دیابت:
این اختلالات به 4 گروه طبقه بندی می شود:
1) دیابت نوع 1 (insulin-dependent diabetes mellitus)) IDDM)
2) دیابت نوع 2 (Type 2 Diabetes (T2DM))
3) انواع دیابت به علت مکانیسم خاص و یا بیماری
4) دیابت بارداری ((Gestational Diabetes Mellitus  (GDM)     
مقایسه دیابت بی مزه و با مزه: 
دیابت بی مزه: یک اختلال نادر در سیستم هورمونی است که در آن اغلب کمبود هورمون ضدادراری (ADH) که به طور طبیعی از هیپوفیز ترشح می‌شود. این اختلال هیچ ارتباطی با افزایش قند خون ندارد و فقط به خاطر افزایش حجم ادرار با دیابت مشابهت دارد.
دیابت بامزه به دو گروه اصلی دیابت نوع 1 و 2 تقسیم می شود. 
1) دیابت نوع 1
دیابت نوع 1 بیشتر در میان کودکان شایع است. در این حالت بدن قادر به تنظیم قند خون نیست زیرا به دلایلی پانکراس از انجام اعمال طبیعی خود باز می ماند. پانکراس که مسئول ترشح هورمون انسولین است، دیگر قادر به سنتز و ترشح انسولین نیست. انسولین هورمونی است که برای ذخیره و اکسیداسیون گلوکز در کبد و سایر سلول های بدن ضروری است.
DM1 [Diabetes Mellitus] قبلا با عنوان دیابت نوجوانان وابسته به انسولین نامیده می شد. در طبقه بندی واقعی DM1 به 2 نوع اشاره می شود: DM1A یا دیابت نوع 1 خود ایمنی، و DM1B یا دیابت نوع1 ایدیوپاتیک.
دیابت نوع 1A 
حدودا از هر 10 بیمار مبتلا به دیابت یک نفر به دیابت نوع 1A مبتلا است. در کشور اسپانیا، 10 مورد جدید در هر 100000 نفر در هر سال تشخیص داده می شوند. در این بیماری پس از یک دوره بالینی با زمان های مختلف که در آن بیماری بدون علامت است، اندازه سلول های تولید کننده انسولین به مقدار بحرانی می رسد و بیمار با نشانه های کلاسیک تولید شده توسط insulinopenia و قند خون مانند: پلی دیس پلازیا،  polyuria(اوره زیاد)، اشتهای زیاد، از دست دادن وزن و ... در گیر می شود. اگرچه، در زمان چاقی امکان تشخیص بسیار مشکل و نادر است اما مانع تشخیص نمی شود.
دیابت نوع 1B و عوارض ناشی از این نوع دیابت
DM1B نوعی از بیماری دیابت است که به تازگی اطلاعاتی در مورد وجود، علت، توسعه و پیش آگهی در مـورد آن به دست آمـده اسـت. در مقـابل DM1A، این بیمـاری در بیمـاران مبتـلا به insulinopenia اولیه، زمانی که بدن تمایل به کتـوز و یا کتـواسـیـدوز دارد و به دلیـل عـدم وجـود اطـلاعـات در مـورد خـود ایمنـی و هـاپلـوتـایـپ HLA  [Human Leukocyte Antigen]مستعد کننده  رخ می دهد.
2) دیابت شیرین نوع 2
این نوع از دیابت را در گذشته با عنوان دیابت غیر وابسته به انسولین یا دیابت بزرگسالان ( افراد بزرگتر از 40 سال) می شناختند. غیر وابسته بودن این بیماری به انسولین در دهه های قبل به گمراهی در درمان این نوع از دیابت اشاره دارد. در حال حاضر، دیابت نوع 2   [Type 2 Diabetes Mellitus (T2D)]به صورت افزاینده ای در نوجوانان، جوانان و کودکان قابل تشخیص است.
نحوه وراثت دیابت نوع 2 
 خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در میان فرزندانی که پدر یا مادر آنها دیابتی بودند 3.5 برابر بیشتر و در میان افرادی که پدر و مادر آنها مبتلا هستند 6 برابر بیشتر می شود. این نسبت نشان می دهد که احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی که هر دو والد آنها مبتلا هستند بسیار بیشتر از افرادی است که یک والد بیمار دارند. این بیماری هم از پدر به ارث می رسد و هم از مادر، که توارث آن از مادر بیشتر از طریق میتوکندری است. از آنجا که دیابت نوع 2 یک بیماری مولتی فاکتوریال است و بر اثر چندین عامل ایجاد می شود، تا حدودی به صورت ژنتیکی منتقل می شود، و در عین حال به عوامل محیطی نیز بستگی دارد. دیابت ملیتوس در ارتباط با عوامل ژنتیکی متعدد منجر به کاهش ترشح انسولین و یا مقاومت به انسولین ایجاد می شود، و بر اثر عواملی محیطی و عاداتی در شیوه زندگی، مانند پرخوری (رژیم غذایی پرچرب)، عدم ورزش و چاقی ناشی از آن، توسعه پیدا میکند، در نتیجه عمل انسولین به تنهایی در ابتلا به بیماری کافی نیست. 
ریسک فاکتور های دیابت نوع 2
1. سن بالای 40 سال 
2. فامیل درجه اول مبتلا به دیابت نوع 2 
3. سابقه ابتلا به قند پیش دیابتی 
4. سابقه دیابت بارداری
5. سابقه به دنیا آوردن نوزاد ماکروزوم (وزن بالاتر از حد طبیعی)
6.   وجود عوارض انتهایی دیابت روی اعضای بدن 
7. وجود فاکتورهای خطر بیماری های قلبی عروقی (مثل فشار خون بالا، چربی خون بالا و چاقی) 
8.   وجود بیماری های مربوط به دیابت (سندروم تخمدان پلی کیستیک، عفونت HIV، و برخی از اختلالات روانپزشکی مانند شیزوفرنی، افسردگی و اختلال دو قطبی) 
توارث T2D
تخمین زده می شود محدوده توارث برای T2D 80-20% است، و شواهد توارث از مطالعات مبتنی بر انواع جامعه، خانواده به دست آمده است. خطر ابتلا به T2D برای افرادی که یکی از والدین آنها به T2D مبتلا است 40% و اگر هر دو والد به  T2Dمبتلا باشند خطر ابتلا  برای فرد  70 % است. احتمال خطر ابتلا به بیماری T2D برای بستگان درجه اول افراد مبتلا به این بیماری در حدود 3 برابر بیشتر از افرادی است که سابقه خانوادگی مثبتی در مورد این بیماری ندارند میزان تطابق در دوقلوهای یک تخمکی در حدود 70% است در حالی که میزان  تطابق مشاهده شده در دوقلوهای دو تخمکی تنها 30-20% است. مطالعات بر روی در والدینی که محدوده سنی آنها 60-35 سال است نشان می دهد که  عوامل محیطی در افرادی که دیابت دارند در اواخر عمر نقش بیشتری را ایفا می کند.
3) دیگر انواع خاصی از دیابت
انواع دیگری از دیابت شامل مجموعه ای از اشخاص است که از نظر فیزیوپاتولوژی چند شکلی هستند. فرم ارائه در مورد DM بسیار متفاوت و بر اساس انگیزه و هدف انجام گرفته است. در اکثر بیماران، سابقه خانوادگی، سابقه پاتولوژیک همراه، و زمان استفاده داروها، می تواند در تشخیص این بیماری کمک کند.  به طور کلی، در مقایسه با DM1  وDM2 ، تقریبا 10-8% از موارد ابتلا به دیابت را شامل می شود. در این دسته برخی از اشکال بیماری نادر و منحصر به فرد است.
4) دیابت بارداری
دیابت بارداری به شرایطی گفته می‌شود که افزایش قند خون برای اولین بار، در طی دوران بارداری دیده شود. دیابت بارداری، تقریباً در ۴ درصد از بارداری‌ها بروز می‌کند. دیابت می‌تواند برای روی رشد و نمو جنین در طی بارداری اثر داشته باشد. در اوایل بارداری، دیابت مادر می‌تواند منجر به بروز نقص‌های مادرزادی و افزایش خطر سقط جنین گردد. بسیاری از نواقص مادرزادی، اثرات نامطلوبی را بر ارگان‌های مهم بدن مانند مغز و قلب دارند.در اکثر موارد این نوع دیابت بعد از تولد نوزاد برطرف می شود. 
توصیه هایی برای جلوگیری از دیابت نوع 2
پیشگیری از دیابت درست مثل سالم غذا خوردن، بالا بردن فعالیت بدنی و کم کردن اضافه وزن، جزء اصول اولیه است. با ایجاد چند تغییر کوچک در سبک زندگی‌تان می‌توانید از بروز مشکلات جدی دیابت مثل تخریب اعصاب، کلیه‌ها و قلب، جلوگیری کنید.
1- افزایش فعالیت بدنی 
2- مصرف مقادیر فراوانی فیبر 
3- ارتقای مصرف غلات کامل 
4- کاهش دادن وزن اضافی 
5- پرهیز از رژیم غذایی محدود و زودگذر و اصلاح الگوی غذایی و انتخاب غذاهای سالم‌تر 
تهران دارو
شرکت داروسازی تهران دارو در تولید محصولات دیابتی نیز فعال می باشد. محصولی مانند Gliclazide 80mg،  Sitagliptine 25mg، Sitagliptine 50mg از مجموعه داروهای ضد دیابت تولید شده می باشد.
مکانیسم اثر این داروها:
Gliclazide:
سولفونيل اوره ها با تحريك حاد آزاد شدن انسولين از سلول هاي ß و افزايش ورود يون كلسيم باعث اگزوسيتوز انسولين مي شود. مصرف طولاني مدت اين داروها حساسيت به انسولين را در بافت هاي محيطي مانند كبد، عضله و سلولهايي مانند مونوسيت ها و اريتروسيت ها افزايش مي دهد كه نتيجه آن كاهش گليكوژنوليز و گلوكونئوژنز در كبد است. اين دارو با مقادير درماني، بهم چسبندگي و اتصال پلاكت ها را به سلول هاي اندوتليال (به دليل مهار آزاد شدن اسيد آراشيدونيك و كاهش توليد ترومبوگزان و افزايش توليد پروستاسايكلين و آزاد شدن فعال كننده پلاسمينوژن) كاهش مي دهد. با مهار پمپ سديم- پتاسيمATPase  و تثبيت غلظت كلسيم و پتاسيم، اين دارو همچنين داراي اثر محافظتي در مقابل آريتمي هاي قلبي مي باشد.
Sitagliptine:
این دارو یک مهارکننده ی DPP-4 می باشد که با افزایش سطح اینکرتین در خون که مسئول تنظیم آزادسازی انسولین در خون می باشد، بصورت غیر مستقیم منجر به افزایش انسولین خون و در نتیجه کاهش قندخون مخصوصا پس از غذا می شود. از مزایای دیگر این دارو کمک به کاهش ساخت قندهای ساده توسط کبد می باشد.

Reference:
Chia-Wei Liou,1 Jin-Bor Chen,2 Mao-Meng Tiao,3 Shao-Wen Weng,4 Tiao-Lai Huang,5 Jiin-Haur Chuang,6 Shang-Der Chen,1 Yao-Chung Chuang,1Wen-Chin Lee,2 Tsu-Kung Lin,1 and Pei-Wen Wang4Diabetes. 2012 Oct; 61(10): 2642–2651. Published online 2012 Sep 13. doi:  10.2337/db11-1369.

 

Shop for our new cheap fake hermes bracelet and replica Cartier Jewelry, fake van cleef jewelry!

دیابت
6 آبان 1396 329 تعداد بازدید:
منبع خبر:

فرم ارسال نظر

  • * نام و نام خانوادگی :
  • * آدرس پست الکترونیک :
  • * کد امنیتی :

  • نظرات

عضویت در خبرنامه

برای دریافت پیشنهادات استثنایی عضو خبرنامه ما شوید.