Total Quality Management

Total Quality Management (TQM)
مدیریت جامع کیفیت (TQM)
مدیریت جامع کیفیت، رویکردی مدیریتی است که توسط تولید کنندگان محصولات دارویی مورد استفاده قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که محصولات دارویی با توجه به مصرف آنها، مطابق با کیفیت مورد نیاز است. این یک رویکرد بالقوه سودمند در رابطه با تولید محصولات دارویی جهت تضمین انتظارات مشتریان نسبت به استانداردهای کیفی، کارایی و همچنین اثربخشی محصولات می باشد.
از آنجا که تولید کنندگان محصولات دارویی، نقش مهمی در سیستم سلامت ایفا می کنند، از سوی مقامات مربوطه به شدت کنترل می شوند؛ هر گونه اشتباه کوچک در تولید دارو می تواند عواقب مرگباری در پی داشته باشد. در ادامه، تولید کنندگان محصولات دارویی، به حفظ و بهبود مداوم محصولات خود از طریق اجرای سیستم مدیریت جامع کیفیت نیاز دارند.
1) موارد اصلی در رویکرد TQM
• تمرکز بر مشتری: این امر برای شناسایی مشتریان و جامعه هدف مفید است.
• مشارکت کارکنان: تمام کارکنان در فرآیند تولید محصول با کیفیت دخیل هستند و بنابراین باید در نوآوری و بهبود کیفیت سهیم باشند.
• بهبود مستمر: ماموریت کیفیت، فرآیندی بی پایان است که در آن افراد دائما تلاش می کنند ویژگی های محصول را بهبود بخشند. 
2) اجرا و پیاده سازی TQM در داروسازی ها
بسته به اینکه آیا تلاش سازمان در راستای حفظ کیفیت محصول و یا مطابق با مقررات و الزامات مربوطه باشد یا خیر، انجام و حفظ TQM دشوار است. این امر بدون منابع اصلی و مرتبط مانند بودجه و نیروی کاری قابل اجرا نیست. 
TQM استراتژیی است که از طریق آن مدیران و همچنین کارمندان می توانند در فرآیند بهبود مداوم کیفیت محصولات شرکت کنند. این امر ترکیبی از ارزش و تکنیک های مدیریتی است که بر گسترش تجارت و کاهش ضرر و زیان درپی شیوه های ناکارآمد تمرکز دارد.
3) مزایای مدیریت جامع کیفیت 
از اهداف TQM هماهنگی تلاش های مدیریتی در راستای بهبود کیفیت در تمام سطوح درون سازمانی است. بنابراین، رویکرد TQM مزایای متعددی دارد. این مزایا شامل برخی فاکتورها مانند کاهش هزینه تولید، افزایش میل به سرمایه گذاری و سود فروش و همچنین قدرت کاهش قیمت، و نگهداشت کیفیت می شود.
از مزایای دیگر ممکن است تسهیل ورود به بازارهای جهانی، سطح بالایی از نگهداری روابط با مشتری، توسعه نوآوری های در دوره ای کوتاه و شهرت خوب سازمان باشد.
رویکرد TQM را تنها تعداد کمی از سازمان ها اجرا می کنند به این دلیل که برنامه ای قدرتمند، زمان گیر و پرهزینه می باشد. در هر صورت، سازمان هایی که دارای سرمایه زیاد و مناسب هستند می توانند از طریق پیاده سازی TQM در موسسات خود در رده بالاتری قرار گیرند.
4) علت شکست در پیاده سازی TQM
TQM مزایای مالی فوق العاده ای برای تولید کنندگان مختلف دارویی به همراه داشته است، در حالیکه تلاش برای بهبود کیفیت و نتایج مورد نظر برای برخی از تولید کنندگان متفاوت است. به علت وجود دیدگاه های متفاوت به کیفیت، پیاده سازی و اجرای TQM، نتایج متفاوتی در پی دارد.
در پی برخی از دلایل زیر  فرآیند پیاده سازی TQM ممکن است با شکست مواجه شود:
تمرکز صرف به منافع مالی و نادیده گرفتن بهبود سیستم ها (بهبود کیفیت روابط جهت تغییر اندیشه و تفکر در مدیریت سیستم های پایه).
• دخالت مدیران در کار گروهی،
• استراتژی ها و روش های نامشخص
• عدم درک رویکرد TQM، همچنین آموزش و منابع آموزشی ناکافی
 
Total Quality Management
Total Quality Management
23 اردیبهشت 1398 392 تعداد بازدید:
منبع خبر: tehrandarou.com

فرم ارسال نظر

  • * نام و نام خانوادگی :
  • * آدرس پست الکترونیک :
  • * کد امنیتی :

  • نظرات

عضویت در خبرنامه

برای دریافت پیشنهادات استثنایی عضو خبرنامه ما شوید.