آلزایمر

 Alzheimer's Disease (آلزایمر)
 
دمانس
دمانس  کلمه مصطلحي است که به هر نوع بيماري مغزي که بر حافظه و رفتار اثر بگذارد، گفته مي شود. دمانس يک بيماري نيست، بلکه يک سندرم است و آلزايمر شايعترين نوع دمانس است. از دست دادن حافظه اخير يکي از علايم شايع دمانس است. خصوصيات مشترک انواع دمانس ها عبارتنداز:
تغييرات در شخصيت
توهمات و هذيان
تغييرات در خلق مثل افسردگي و اضطراب
تغييرات شناختي
 آلزایمر نوعی زوال عقل است که سبب مشکلات حافظه، تفکر و رفتار می شود. علائم آن به آرامی رشد می کنند و در طول زمان بدتر می شوند و زمانی به اندازه ای تشدید می شود که حتی در کارهای روزانه تاثیر می گذارد.
 
تاریخچه:
 
1910: امیل کراپلین، یک روانپزشک آلمانی که با دکتر آلزایمر کار می کرد، در فصل هشتم کتاب خود نام بیماری را آلزایمر ذکر کرد. اختراع میکروسکوپ الکترونی امکان مطالعه بیشتر مغز را فراهم کرد. پس:
1931: میکروسکوپ الکترونی توسط Max Knoll و Ernst Ruska اختراع شده که امکان بزرگنمایی آن تا 1 میلیون بار بود. این اختراع به مطالعه سلولهای مغز با جزییات بیشتر کمک کرد.
1968: مقیاس های شناختی اندازه گیری ایجاد شد که به پژوهشگران اجازه داد تا ضایعات را اندازه گیری کنند و حجم آسیب دیده بافت مغز را تخمین بزنند. 
1974: NIA  تاسیس شد. تا این روز، NIA  (National Institute on Agingا ) از تحقیقات آلزایمر پشتیبانی می کند.
1993: اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) نخستین دارو آلزایمر Cognex را تایید کرد. مواد مخدر عامل از دست دادن حافظه و زوال عقل است.
1994 : رییس جمهور سابق ایالات متحده رونالد ریگان اعلام کرد که بیماری آلزایمر وی تشخیص داده شد. این منجر به آگاهی بیشتر در مورد بیماری آلزایمر شد.
2003: NIA یک مطالعه ژنتیک بیماری آلزایمر را آغاز کرد تا امید به شناسایی ژن های خطر بیماری را فراهم کند.
2010: آلزایمر ششمین علت مرگ در ایالات متحده اعلام شد.
2011 : رئیس جمهور باراک اوباما قانون ملی آلزایمر را امضا کرد که یک چارچوب ملی برای حمایت از تحقیقات و حمایت از آن را تایید می¬کند.
2013: اجلاس G8 Dementia در انگلستان تلاش های بین المللی برای مبارزه با آلزایمر را آغاز شد و تا سال 2025 درمان را پیدا می کند.
 
جنسيت:
 
در سال 1998 Geo وهمکارانش نشان دادند که زنان نسبت به مردان شانس بيشتري براي ابتلا به بيماري آلزايمر دارند. گرچه هنوز علل افزايش شيوع بيماري آلزايمر در زنان مشخص نشده است ولي به نظر ميرسد زنان با ژنوتيپ هتروزيگوس آپوليپوپروتئين 4 ɛ3ɛ ابتلا به آلزايمر از خطر بيشتري نسبت به مردان با همين ژنوتيپ برخوردار ميباشد. از طرفي تحقيقات نشان ميدهد که کمبود استروژن و ساير تغييرات هورموني در زنان يائسه به خودي خود يا در کنار ساير عوامل مي تواند از علل افزايش شيوع بيماري آلزايمر در آنان باشد.
 
نشانه هاي بيماري آلزايمر:
 
 در مراحل اولیه، از دست دادن حافظه خفیف است، اما با شروع آلزایمر، افراد توانایی توانایی مکالمه و پاسخ به محیط را از دست می دهند. آلزایمر ششمین علت مرگ در ایالات متحده است. آلزایمر هیچ درمانی ندارد، اما تحقیقات همچنان ادامه دارد. اگر چه درمان های آلزایمر نمی توانند مانع از پیشرفت آلزایمر شوند، اما می توانند به طور موقت تشدید علائم زوال عقل را کاهش دهند و موجب بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به آلزایمر شوند. مغز دارای 100 میلیارد سلول عصبی (نورون) است. هر سلول عصبی با بسیاری دیگر ارتباط برقرار می کند تا شبکه های ارتباطی را تشکیل دهند. گروه سلول های عصبی وظایف خاصی دارند. برخی در تفکر، یادگیری و به یاد آوردن کارایی دارند. سلول ها هم چنین اطلاعات را پردازش و ذخیره می کنند و با سلول های دیگر ارتباط برقرار می کنند. نگه داشتن همه چیز در حال اجرا نیاز به هماهنگی و هم چنین مقدار زیادی از سوخت و اکسیژن دارد. انواع مختلف زوال عقل با انواع خاصی از آسیب سلول های مغزی در مناطق خاص مغز مرتبط است. منطقه ای از مغز به نام هیپوکامپ مرکز یادگیری و حافظه در مغز است و سلول های مغزی در این منطقه اغلب اولین آسیب را متحمل می شوند. به همین دلیل است که از دست دادن حافظه اغلب یکی از نخستین علائم آلزایمر است.
با افزايش سن تغييراتي در حافظه ايجاد مي شود که طبيعي است، اما نشانه هاي بيماري آلزايمر چيزي بيشتر از فراموشي هاي موقتي و ساده اند، بين تغييرات معمول حافظه و بيماري آلزايمر مرز روشني وجود ندارد، اما علايم هشدار دهنده زير، از نشانه هاي آلزايمر شمرده مي شوند که شباهتي با حالات طبيعي دارند و از اين رو بايستي بر روي آن ها دقيق شد:
- از دست دادن حافظه و فراموش کردن مطالب و رويدادهايي که به تازگي به حافظه سپرده شده اند.
- اختلال در انجام فعاليت هاي روزانه: افرادي که دچار فراموشي شده اند برنامه ريزي و انجام امور روزانه برايشان دشوار است. اينگونه اشخاص ممکن است مراحل مربوط به تهيه غذاو تماس تلفني و... را فراموش کنند.
- اختلال در زبان يا گويش(آفازي): افرادي که دچار آلزايمر مي شوند واژه هاي ساده را فراموش کرده يا کلمه هاي غيرمعمول را جايگزين مي نمايند، بطوري که صحبت ها و نوشته هاي آنان قابل درک نيستند.
- سردرگمي در زمان و مکان(مشکل جهت يابي و گم کردن زمان و مکان): افرادي که به بيماري آلزايمر دچار هستند گم ميشوند، فراموش مي کنند کجا هستند و چگونه به آنجا رسيده اند و نمي دانند چگونه به منزل برگردند.
- ضعف در استدلال يا قضاوت: فرد مبتلا به آلزايمر ممکن است نتواند لباس مناسب فصل را تشخيص دهد. اين شخص همچنين ممکن است مقدار زيادي پول را بدون دليل به کسي ببخشد.
- اختلال در جداسازي و دسته بندي افکار: افرادي که دچار آلزايمر هستند ممکن است در انجام امور ذهني پيچيده دچار مشکلات غيرطبيعي شوند مثلا ممکن است عددها و موارد استفاده آنها را فراموش کنند.
- قرار دادن اشياء در جايي غير عادي: افراد مبتلا به آلزايمر ممکن است اشيا را در جاهاي غيرمعمول قرار دهند مثلا اتو را در فريزر يا ساعت مچي را در قندان قرار دهند.
- تغييرات در خلق و خوي رفتار: افراد مبتلا به آلزايمر دچار نوسان هاي سريع در رفتار ميشوند مثلا در زماني آرام هستند ولي بدون هيچ دليل مشخص اشک مي ريزند و خشمگين مي شوند.
- تغييرات در شخصيت: افراد مبتلا ممکن است به طور سريع و ناراحت کننده دچار تغييرات شخصيتي شوند. آنان ممکن است به شدت گيج، بدبين، نگران و محتاط يا وابسته به فردي در خانواده شوند.
- از دست دادن انگيزه: افراد مبتلا به آلزايمر ممکن است بسيار غيرفعال شوند، مثلا ساعتها جلوي تلويزيون بنشينند، بيشتر از حد معمول بخوابند يا از انجام امور معمول خودداري کنند. 
 
Killick R, Pollard CC, Asuni AA, Mudher AK, Richardson JC, Rupniak HT, Sheppard PW, Varndell IM, Brion JP, Levey AI, Levy OA, Vestling M, Cowburn R, Lovestone S, Anderton BH (2001)Presenilin 1 independently regulates beta-catenin stability and transcriptional activity. J Biol Chem. 276(51):48554-61
 

Shop for our new cheap fake hermes bracelet and replica Cartier Jewelry, fake van cleef jewelry!

آلزایمر
13 مهر 1396 353 تعداد بازدید:
منبع خبر:

فرم ارسال نظر

  • * نام و نام خانوادگی :
  • * آدرس پست الکترونیک :
  • * کد امنیتی :

  • نظرات

عضویت در خبرنامه

برای دریافت پیشنهادات استثنایی عضو خبرنامه ما شوید.