پروبیوتیک ها و نقش آن در سلامت زنان

پروبیوتیک ها و نقش آن در سلامت زنان 

در شرکت تهران دارو از دسته پروبیوتیک ها کپسول واژینال لاکتوباسیلوس کازئی با نام تجاری لیدی لاکت®  تولید و عرضه می گردد. 
Vaginal Microbiota  نقش مهمی در حفظ وضعیت سلامت واژن و پیشگیری از عفونت های اداری-تناسلی دارد. میکروبیوتای واژن زنان سالم به دونوع هوازی و بی هوازی تقسیم می شود. عمده آن توسط گونه های لاکتوباسیلوس تشکیل می شود. به طور کلی لاکتوباسیلوس ها در مقادیر  107-108 cfu/gدر مایع واژینال زنان سالم در سنین قبل از یائسگی وجود دارند. 
گونه لاکتوباسیلوس قادر به استفاده از گلیکوژن موجود در مایع واژینال و تولید لاکتیک اسید می باشد که محیط واژن را اسیدی می کند. (PH طبیعی واژن حدود 4-4.5 می باشد.)
ترکیب میکروبیوتای واژن همیشه ثابت نیست و تحت تاثیر عوامل اگزوژن و اندوژن تغییر می کند. اکوسیستم واژن با از بین رفتن میکروارگانیسم های مفید با دلایل مصرف آنتی بیوتیک، فعالیت جنسی، تغییرات هورمونی،بارداری،  قاعدگی،  استفاده از روش های جلوگیری از بارداری و ... می تواند به هم بریزد. این تغییرات می تواند منجر به  تغییرات PH بین 4.2 تا 6.6 شود. PH بالا کلونیزاسیون میکروارگانیسم های پاتوژن( که عامل بیماری های BV، VVC و UTI هستند) را افزایش دهد. 
عفونت های ادراری- تناسلی شامل باکتریال واژینوزیز BV ، کاندیدیا ولوواژینیت VVC ، و عفونت مجرای ادراری UTI می باشد. 
عفونت های ادراری-تناسلی با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. اما این درمان اشکالاتی ازجمله کاهش تعداد باکتری های مفید و افزایش احتمال مقاومت به دارو دارد. علاوه بر آن احتمال عود مجدد عفونت پس از درمان وجود دارد. 
برای درمان BV آنتی بیوتیک انتخابی مترونیدازول و کلیندامایسین است ( خوراکی یا موضعی). بعد از درمان با مترونیدازول میزان اثربخشی درمان 95 درصد است اما در 70-80 درصد افراد بعد از 4 هفته عود مجدد رخ می دهد. ناهمگونی باکتری های حاضر در BV یکی از دلایل عدم موفقیت درمان و عود مجدد است. ثابت شده است که این آنتی بیوتیک ها در غلظت پایین گونه های لاکتوباسیلوس را مهار می کنند. استفاده از پروبیوتیک ها براساس نقش مفید آن ها در میکروبیوتای واژن و بازگرداندن اکوسیستم نرمال واژن موثر است. 
در عفونت های BV، VVC استفاده از پروبیوتیک ها ممکن است در پیشگیری و درمان و عودهای مکرر بیماری از طریق مکانیسم های زیر موثر باشد:
1. رقابت با عامل پاتوژن برای مصرف مواد مغذی 
2. تولید مواد ضد میکروبی مانند لاکتیک اسید، H2O2، باکتریوسین، بیوسورفکتانت
3. چسبیدن پروبیوتیک به موکوس و سلول های اپیتیلیال و ایجاد سد در مقابل کلونیزاسیون عوامل پاتوژن در واژن
در مورد UTI پروبیوتیک ممکن است با حذف عامل پاتوژن از واژن، احتمال عفونت مثانه را کاهش دهند.
بنابراین جهت پیشگیری و درمان عفونت های اداری- تناسلی داروهای جایگزین یا کمکی نیاز است. پروبیوتیک ها انتخاب مناسبی هستند. استفاده واژینال پروبیوتیک ها در پیشگیری و درمان عفونت های واژینال نقش موثری دارند. 

رفرنس: 

 
پروبیوتیک ها و نقش آن در سلامت زنان
12 خرداد 1399 5341 تعداد بازدید:
منبع خبر: https://www.researchgate.net/publication

فرم ارسال نظر

  • * نام و نام خانوادگی :
  • * آدرس پست الکترونیک :
  • * کد امنیتی :

  • نظرات

عضویت در خبرنامه

برای دریافت پیشنهادات استثنایی عضو خبرنامه ما شوید.