افزودن مهارکننده پمپ پروتون ( PPI ) به رژیم شیمی درمانی، میزان پاسخ به تومور پستان را بهبود می بخشد؟

افزودن مهارکننده پمپ پروتون ( PPI ) به رژیم شیمی درمانی، میزان پاسخ به تومور پستان را بهبود می بخشد؟

در شرکت تهران دارو  کپسول امپرازول 20 میلی گرم با نام تجاری امزول®  تولید و عرضه می گردد. 
مطالعه ای در تاریخ 29 می سال 2020 در سایت Medscape به شرح ذیل منتشر شد :
در این مطالعه ادعا می شود امپرازول که نوعی PPI محسوب می شود، در درمان سرطان پستان از نوع triple-negative  (TNBC)* می تواند نقش بسیار مفیدی داشته باشد. با توجه به نتایج مطالعه فاز 2 ، میزان مورد انتظار از ناپدید شدن تومور در بین زنان مبتلا در مراحل اولیه بیماری افزایش یافته است.
در این مطالعه ، امپرازول ، یک داروی ژنریک برای ریفلاکس گاستروازوفاژیال ، به رژیم شیمی درمانی استاندارد اضافه شد. هر دو به 42 زن در هفته های قبل از عمل جراحی پستان در پنج مرکز آمریكا در مطالعه یك بازو ، داده شد. 
میزان پاسخ کامل پاتولوژیک(pCR)** در این جمعیت 71 درصد بود. در مقابل میزان آن در بیماران درمان شده با درمان استاندارد به تنهایی (شامل  Adriamycin و Cyclophosphamide به همراه taxane ) 40 درصد می باشد. 
PPI به طور انتخابی فعالیت ***FASN را مهار می کند و باعث القاء آپاپتوز در رده های سلول سرطان پستان با حداقل اثر بر سلول های غیر بدخیم می شود.
یافتن یک عامل غیر شیمی درمانی برای ارائه به بیماران TNBC که باعث بهبود میزان pCR بدون  اعمال سمیت اضافی شود، یافته مهم و قابل توجهی است ، اما برای نتیجه گیری قطعی مطالعه تصادفی بزرگتر نیاز است. 
*(TNBC :نوعی از سرطان که در آن بیان سه رسپتور استروژن ، پروژسترون و HER2 کم است.)
**(pathologic complete response = pCR: یک پاتولوژیست نمونه بافت ها را در زیر میکروسکوپ بررسی می کند تا ببیند آیا هنوز سلولهای سرطانی پس از درمان وجود دارد یا خیر.)
fatty acid synthase = FASN)*** :آنزیمی است که به تولید اسیدچرب کمک می کند که نقش کلیدی در بقای سلول سرطانی دارد. FASN عمدتا در بافت های حاوی هورمون مانند اندومتر، پروستات و پستان یافت می شود. آنزیمی که در 70٪ از سرطانهای پستان نوع TNBC تازه تشخیص داده شده بیش از حد بیان شده است.)
 
 
افزودن مهارکننده پمپ پروتون ( PPI ) به رژیم شیمی درمانی، میزان پاسخ به تومور پستان را بهبود می بخشد؟
17 خرداد 1399 321 تعداد بازدید:
منبع خبر: www.medscape.com

فرم ارسال نظر

  • * نام و نام خانوادگی :
  • * آدرس پست الکترونیک :
  • * کد امنیتی :

  • نظرات

عضویت در خبرنامه

برای دریافت پیشنهادات استثنایی عضو خبرنامه ما شوید.