اصول طراحی اتاق توزین در صنعت داروسازی

اصول طراحی اتاق توزین در صنعت داروسازی
هر کارخانه تولید دارویی دارای منطقه ای است که در آن مواد اولیه را توزین و به ظروف تمیز منتقل می کنند. این منطقه شامل نام های مختلف، از جمله توزین، اتاق توزین، توزین مرکزی، دارویی، محل توزیع، تقسیم بندی (قسمت به قسمت) و بخش، می شود. مهم نیست که با چه عنوانی نامیده می شود، بلکه طراحی آن مهم است. این مقاله برخی از بهترین شیوه های طراحی، چیدمان و بهره برداری از این مناطق را در بر می گیرد.
سه اصل اساسی که باید در طراحی هر اتاق دارویی از آن پیروی کرد:
جریان یک جانبه مواد و پرسنل
جداسازی مواد خطرناک و غیر خطرناک
جداسازی قطعات و فضاهای ذخیره سازی و تولید
در گذشته، راحتی در کار، جایگاه های توزین را تعیین می کرد، که به طور سنتی در نزدیکی انبارهایی که مواد ذخیره شده بودند، قرار داشت. امروزه اتاق توزین به عنوان نقطه ورود به تولید، و نقطه انتقال مواد از انبار و ورود به مناطق فرایند تعریف می شود، بنابراین معیارهای خاص، بهترین مکان را تعیین می کنند.
اتاق توزین از سه بخش تشکیل شده است: محل استقرار مواد اولیه، توزین و فرایند تحویل توزین به تولید.
طراحی اتاق توزین به نوع فرایندی بستگی دارد که قرار است انجام شود. فرایند تولید می تواند انواع مختلفی چون : مواد دارویی فعال (API)، فرم جامد (SDF)، مایعات، پماد و کرم (LOC)، تزریق استریل (SI) و بایوفارماها (پپتید،کشت سلولی و تخمیر) باشد.
 
اتاق توزین - مرحله اولیه مواد اولیه
محل نگهداری مواد اولیه و محل توزین باید به طور مستقیم درمجاور هم باشند، بنابراین نیاز به فضاهای انتقالی کاهش می یابد. هنگامی که توزین کامل شد، ممکن است در ظروف دریافت شده هنوز  مقداری مواد وجود داشته باشد. مقادیر زیاد معمولا به انبار بازگردانده می شوند، اما مقادیر کمتر، بخصوص آن دسته از مواد که به زودی دوباره استفاده می شوند، می توانند بر روی پالت ها یا روی قفسه ها در مناطق مربوط به مواد اولیه ذخیره شوند(انبار پای کار).
بسیاری از مواد اولیه نیاز به شرایط خاصی برای ذخیره سازی مانند کنترل دما و رطوبت دارند. اگر مواد برای هر مدت زمان در این منطقه نگهداری شوند، باید اقدامات لازم صورت گیرد.
 
اتاق توزین - توزیع بچ یا لات های با مقیاس بزرگ
در توزیع مواد اولیه، فرم جامدات داروها و مایعات، پماد و کرم ها، مقادیر زیادی از مواد را می توان در داخل ظروف حمل ماده واسط یا بالک (IBC) تا حجم2000 لیتر توزین نمود. در مورد فرم جامدات داروها مانند قرص ها و کپسول ها، مواد جانبی معمولا بیشترین درصد مواد خام را تشکیل می دهند. این مواد بی اثر مانند نشاسته ذرت و لاکتوز به عنوان پرکننده ها و مواد متصل کننده برای تشکیل قرص ها و پر کردن کپسول ها استفاده می شوند.
تجهیزات توزین در این اتاقها به طور معمول یک ترازوی تعبیه شده درکف زمین با حداقل ابعاد 48 در 48 اینچ و یا مربعی به ضلع حداقل 121سانتی متر است و یا ترازوی کفی که با فریمهائی(قابهائی) مشخص جهت جایگزینی مواد جهت توزین طراحی شده است. در هر دو حالت، پودر باید توسط جاذبه یا خلاء (به صورت خلا "وکیوم") منتقل شود.
 
اتاق توزین – توزیع  بچ و یا لات درمقیاس کوچک و متوسط
در مورد فرایند تولید محصول با بچ سایز کوچک یا متوسط ،  مقادیر کمی از مواد نیاز است که توزین و توزیع شود.این مواد  متشکله یک بچ بعد از توزین بر روی پالت های تمیز قرار می گیرند تا یک کیت ایجاد شوند. کیت شامل تمام مواد مورد نیاز برای ساخت یک بچ است.
توزین در این قسمت ها، توسط اوپراتورها با استفاده از scoopها(ملاقه های توزین) و دستگاه هایdrum-tipping (بشکه گردانها) به صورت دستی انجام می شود. سایز ترازوها توسط ظرفیت و مقدار توزینی که می خواهد انجام شود و با قابلیت های ارگونومی اپراتورها (فضای عملیاتی تخصیص داده شده برای فعالیت) تعیین می گردد. ترازوی کفی دار(Platform floor)  که می تواند با یک چرخ دستی قابل حمل باشد، برای توزین احجام 50 تا 100 کیلوگرم با استفاده از بشکه ها و ظروف پلاستیکی و فولادی ضد زنگ استفاده می شود. از ترازوی کفی می توان برای بطری ها یا کیسه های پلاستیکی موادی با 10 تا 50 کیلوگرم هم استفاده کرد. یک یا دوتا عدد ترازوی میزی نیز بهتر است وجود داشته باشد، یکی برای مقادیر 1 تا 10 کیلوگرم و دومی با سطح بسیار بالاتری از دقت ، برای توزین مواد از 0 تا 1 کیلوگرم.
 
اتاق توزین – اتاق شست و شو آماده سازی تجهیزات
تمام تجهیزاتی که در تماس با مواد قرار می گیرند باید تمیز شوند تا خطر آلودگی متقابل مواد باقی مانده و ذرات موجود در هوا کاهش یابد. اقلام کوچک مانند scoop(ملاقه توزین)، کاردکها،ظروف کوچک و sample thiefs (وسایل نمونه برداری غیرمخرب همانند سوکها)می توانند در یک اتاق مخصوص و یا در داخل اتاق توزین، تمیز شوند.
تجهیزات بزرگتر مانند سطل، بشکه و IBC ظروف حمل ماده واسط یا بالکهای کوچک (که دارای کمتر از 100 لیتر هستند) معمولا قبل از اینکه وارد توزین شوند، ابتدا باید در تولید شسته شوند. IBC ظروف حمل ماده واسط یا بالک های بزرگ، به ویژه آنهایی که بیش از 1000 لیتر هستند، به طور معمول توسط سیستم Clean-In-Place، با تعبیه spray balls شسته و تمیز می شوند. یک سیستم پیچیده تر (تجهیز پیشرفته تر) استفاده از یک سیستم (واشر) کاملا خودکار است. IBC ظروف حمل ماده واسط یا بالک در داخل واشر گذاشته شده و درب ها بسته می شوند. واشر پورت های(محل ورود ماده شست وشو دهنده) قابل دسترس را در بالا و پایین سطل باز کرده و می تواند سطوح داخل و خارج را بشویید. عملکرد این سیستم به ویژه هنگام تمیز کردن تجهیزات مورد استفاده در فرایند تولید ترکیبات بالقوه خطرناک (potent)، مفید است، زیرا به طور چشمگیری باعث کم شدن تماس مواد خطرناک با اپراتور می شود.
 
جایگاه های تخصصی - ترکیبات بالقوه خطرناک (potent)
مواد بالقوه خطرناک، موادی هستند که می توانند سمی باشند، اگر اپراتورها در معرض مقدار مشخصی مواد قرار گیرند که از محاسبه OEL و حد تماس مجاز مشخص شده بیشتر باشد می توانند آسیب ببینند. OEL  (Operator Exposure Limit)برای هر ترکیب از سوی سازنده مشخص شده و براساس مقدار دوز نرمال دریافتی بیمار، مدت زمان توزین و توزیع بچ، سنجیده می شود. 
توضیحات کلی در مورد دسته بندی مواد بشرح ذیل است:
رده I:بیشتر از 100 میکروگرم در متر مکعب
در این سطح، معمولا cGMP محافظت کافی از اپراتور را دنبال می کند، که در پی آن باید مو و کفش را بپوشانند، و همچنین نیاز به تهیه و تعویض لباس مخصوص کار است که باید شسته و یا جایگزین شده باشد.
رده II: کمتر از100 میکروگرم در متر مکعب و بیشتر از 20 میکروگرم در متر مکعب
این اولین رده است که نیاز به استفاده از تجهیزات ویژه برای ایجاد جدایی بیشتر بین اپراتور و مواد مورد استفاده دارد. در رده دوم، معمولا با استفاده از هود مخصوص شارش هوای لمینار(لف و یا بوث های توزین)، مانع ایجاد می گردد.
رده III: بیشتر از 20 میکروگرم در متر مکعب و کمتر از 1 میکروگرم در متر مکعب
در این مرحله، ما با سطحی پایین تر از حد مجاز در معرض بودن قرار داریم که بیشتر از توانایی های تکنولوژی جریان انعطاف پذیر را لازم دارد لذا سطح دیگری از کنترل باید برای جدا کردن اپراتور از مواد مورد استفاده قرار گیرد. برای تطابق با این الزامات معمولا شیرها یا ولوهای سوپاپ پروانه ای (SBV) مورد استفاده قرار می گیرد.
 
 
رده IV: کمتر از 1 میکروگرم در متر مکعب
در زیر 1 میکروگرم در متر مکعب حد مجاز، به محدودیت های استفاده از SBV ها می رسیم که الزامات را پوشش نمی دهد و باید به تکنولوژیی مناسبی جهت تامین موارد جداسازی مواد از پرسنل دست یابیم. این امر شامل استفاده از دستکش با ورودی های متصل در محیطی ایزوله (RTP) می باشد(ایزولاتورها).
 
اتاقی مخصوص توزین و توزع موادی حساسا و نیازمند به رطوبتی پایین (RH <15٪)
موادی که به بشدت جاذب الرطوبه هستند، با رطوبت موجود در هوا می توانند آسیب ببینند که این امر می تواند منجر به تغییراتی در خصوصیات فیزیکی همچون ، چسبندگی، کلوخه شدن، جریان ضعیف و کاهش قابلیت فشرده سازی شود. به عنوان مثال، ژلاتین پوکه کپسول ها به رطوبت بسیار حساس هستند. پوکه کپسول باید بعنوان یک ماده خام در نظر گرفته  شود تا ملزومات بسته بندی، زیرا کپسول بخشی جدایی ناپذیر از محصول قابل مصرف است که وارد سیستم گوارش می شود. برای اطمینان از شمارش و توزیع مناسب، باید فرایند در این فضا صورت گیرد.
به منظور محافظت از مواد، رطوبت محیط اتاق توسط سیستم HVAC حفظ می شود. همچنین، فن آوری جداسازی توسط دستکش (GBI)(ایزولاتورهای کوچک) می تواند برای حفظ محیط و کنترل رطوبت در محفظه چمبر استفاده شود. کنترل را می توان با محدود کردن رطوبت در جریان هوای ورودی به داخل ایزولاتور و یا استفاده از یک گاز بی اثر مانند نیتروژن به دست آورد.
 
توزین و توزیع استریل (کلاس k10)
مواد مورد استفاده در فرایند آسپتیک ممکن است نیاز به دریافت درمحیط استریل داشته باشند. در اینگونه موارد، باید در طول توزین این مواد، شرایط خاصی حفظ شود. به طور معمول، محیط توزین باید در حالت مشابه با محیط فرایند تولید نگهداری شود بعبارتی سطح تمیزی اتاق توزین برابر با کلاس تمیز تولید باشد.
همانند محیط نیازمند به کنترل رطوبت، این الزامات را می توان با استفاده از فن آوری ایزولاتور و یا کنترل محیط توسط HVAC در اتاق به دست آورد. در حالتی دیگر، استفاده از هود با کلاس laminar flow ISO 5 در اتاقی با کلاس ISO 7 می تواند الزامات را تامین کند. پرسنل باید با لباس های استریل، از طریق Airlocks وارد اتاق توزین استریل شوند.
فرایند توزین
اپراتور انبار پس از دریافت درخواست، مواد خام تایید شده (اولیه) را آزاد کرده، و آنها را از انبار به اتاق توزین مواد اولیه حمل می کند. هر گونه مواد زائد تولید شده توسط فرایند حمل و نقل جمع آوری شده و مطابق دستورالعمل تدوین شده برخورد با ضایعات انبار با آنها برخورد شود. این ناحیه می تواند به عنوان اولینairlock  بین انبار و اتاق توزین باشد. درب های انبار به درب های سایت  توزین توسط سیستم  airlock  متصل است به طوری که دو درب را نمیتوان همزمان باز کرد.
پرسنل باید قبل از فرستادن مواد به اتاق توزین، بسته بندی ثانویه را مانند (کارتن، پلاستیک، کاغذ و ...) را دور بسته بندی اولیه خارج کنند و گرد و غبار داخل بسته بندی را بزدایند. اپراتورهای انبار از طریق airlock وارد و خارج شوند. هنگامی که airlock  یکبار باز می شود، یک دوره زمانی بازیافت وجود دارد که اجازه می دهد سطح ذرات به حالت پایدار اولیه بازگردد تا درب بعدی باز گردد. کارکنان اتاق توزین، از محل airlock وارد شده، مواد را دریافت و به سمت اتاقهای توزین منتقل کرده و به روی پالت توزین منتقل می کنند.
اپراتور توزین، پالت یا سبد مواد را از طریق airlock به صورت دستی، یا یک جک پالت فولادی ضدزنگ یا با یک استاکر به داخل اتاق توزین منتقل می کند. سپس بارکد را از روی کانتینر و یا پالت اسکن و بار را به قسمت توزیع (D & C) تحویل می دهد. هر ماده استفاده نشده، به محل انبار پای کار و یا انبار اصلی بازگردانده می شود.
در طول عملیات، مواد باید به وضوح شناسایی شوند و وضعیت و مکان آنها باید به طور منظم ثبت شود. این فرایند را می توان با ثبت کاغذی اسناد یا وارد کردن اطلاعات در کامپیوتر انجام داد. بطور فزاینده ای روشهای ، جمع آوری داده ها با استفاده از کدگذاری بارکد و اسکنر و فرکانس رادیویی (RF) به جای روشهای قدیمی در حال انجام و همه گیر شدن است. داده های جمع آوری شده از این سیستم ها می توانند به طور خودکار به سیستم کنترل موجودی وارد شوند.
 
توزین و توزیع معمولی
مواد اولیه فله ای (بالک) مانند مونوهیدرات لاکتوز از انبار توزین به وسیله یک اپراتور به اتاق توزین مجهز به هود laminar air flow (LAF) منتقل می شود. هود LAF به طبقه یا میز کار، نیمکت و ترازوی حساس برای توزین و توزیع در بشکه های فولادی ضد زنگ (SSD) مجهز می باشد. در غیر این صورت، همانطور که در مورد استفاده از IBCها(ظروف مخصوص توزین و توزیع ماده های فله) اشاره شد، تراوز با تجهیزی شامل load cell و قسمتی است که شارژ می کند مورد استفاده قرار می گیرد. 
بشکه های مواد در تراوزی تعبیه شده در کف اتاق، توزین میشوند، به صورت دستی به SSDها منتقل می شوند، برچسب گذاری شده و روی پالت پلاستیکی تمیز قرار می گیرند. پالت های مواد کیسه ای در داخل محفظه ایمن هود جریان لامینار قرار می گیرند و این مواد با استفاده از SSDها منتقل می شوند.
اپراتور بچ رکورد مواد و مقادیر را از طریق یک نسخه کپی یا الکترونیکی دریافت می کند. هر توزین با استفاده از برگه توزین پرینت گرفته از ترازوها که به بچ رکورد متصل شده ویا بصورت الکترونیکی ثبت شده کنترل می شود.
هنگامی که توزین کامل شد، اتاق توزین و هود LAF گردگیری، شسته و خشک گردد. ظروف حدواسط برای ذخیره سازی در محل توزیع تمیز شده، برچسب گذاری شده و ضدعفونی میگردد و در محل توزین چیده می گردد و یا به انبار بازگردانده می شوند.
تمام مواد تشکیل دهنده برای یک بچ به عنوان یک "کیت" جمع آوری و با بچ رکورد تطبیق داده می شوند و بر روی یک پالت یا سبد خرید با الصاق مستندات مناسب قرار می گیرند. سپس کیت ها طی مراحل کاری درمحوطه بینابینی توزین و تولید در اختیار پرسنل تولید قرار می گیرند.
چاپگرها ممکن است برای چاپ برچسبهای چسبنده استفاده شوند که برای تمام کانتینرهای توزین مورد استفاده قرار می گیرند. این برچسب ها ممکن است با بارکد چاپ شده برای بهبود ردیابی مواد استفاده قرار گیرند.
 
توزین مواد خطرناک
براساس cGMP ها و مهار ترکیبات با OEL تا 20 میکروگرم در متر مکعب، کابین LAF به خوبی طراحی شود به طوریکه برای ایمنی محصول و اپراتور کافی باشد.
هنگامی که مواد با OEL های کمتر از 20 میکروگرم در متر مکعب مورد استفاده قرار می گیرند، ما نیاز به استفاده از بطری های انتقال با شیرهای پروانه ای (SBV) و دستکش داریم. به طور معمول برای این عملیات یک اتاق جداگانه تعبیه می شود.اتاقک ها به ایزولاتوری که جای دو دستکش در پائین و بالا دارد تجهیز می شوند.   GBIبه یک سری محورهایی برای حمل شیشه ها تجهیز شده اند. GBI مجهز به SBV برای حمل بطری است و محلی است که به سیستم bag-in و bag-on مجهز می باشد. برای خروج زباله ها و نمونه ها از ایزولاتور از روش "پک کردن" یا "کیسه های پیوسته" استفاده می کنند. 
برای مواد زیر 1 میکروگرم در متر مکعب، باید یک جعبه / بخش تقسیم بندی شده به منظور کاهش خطر آلودگی و تمیزکردن تعبیه شود که در تمام موارد ساخت / جداسازی مواد اولیه در حال بارگذاری، نمونه برداری، و تخلیه کالا قابل استفاده باشد. GBI به یک پورت انتقال سریع (RTP) و ظروف 2 پوششه مجهز است. ظرف انتقالی نیز به RTP مجهز خواهد شد. ایزولاتور به سیستم bag-in و bag-out مجهز می باشد. برای خروج زباله ها و نمونه ها از روش "پک کردن"یا "کیسه پیوسته" استفاده می کنند. 
 
 
توزین استریل
اوپراتورها باید برای ورود به منطقه توزیع از یک منطقه مخصوص پوشش استریل عبور کنند. در اتاق رختکن، لباس های استریل مناسب، شامل روپوش، پوشش کفش، کاور، دستکش و عینک خواهند بود. اپراتور مسئول انتقال مواد، مواد انتخاب شده را به یک airlock مجهز (MAL) (منطقه محل عبور مواد از یک کلاس تمیز به کلاس تمیز دیگر) به نور ماورا بنفش برای توزین استریل (ISO 7) می فرستد، جایی که اپراتور آن را انتخاب می کند (تشخیص می دهد).
اپراتور مواد را به منطقه توزین تحت ISO 7 LAF منتقل می کند، جایی که مواد توزین شده و در بسته بندی دوجداره قرار می گیرند. پس از اتمام، اپراتور توزین، مواد را به MAL منتقل می کند (به طور دستی)، جایی که توسط کارشناس مواد با تجهیزی چون استاکر برداشته شود و به محل تبادل مواد با واحد تولید، منتقل می شود.
در پایان، اپراتور (مسئول) منطقه را تمیز می کند. Scoops و تجهیزات آزمایشگاهی برای برداشتن در MAL قرار می گیرند. اپراتور تجهیزات را به منطقه شستشو و آماده سازی منتقل می کند. همچنین این فرآیند می تواند بوسیله یک کانتینر منتقل کننده که بر روی RTP و bench قرار گرفته، انجام شود. GBI با RTP از ظروفی استفاده می کنند که 2 پوشش دارند. این نیز ممکن است یک سیستم bag-in و bag-on باشد که به یک چرخ دنده حرکت دهنده ظروف و بشکه ها مجهز است. برای جابجائی زباله ها و نمونه ها نیز از روش "پک کردن" یا "کیسه پیوسته" استفاده می کنند.
پس از انجام عملیات توزین، اتاق باید نظافت و پاکسازی شود. چرخ دستی ها و دستگیره ها باید تمیز شده و به اتاق اختصاصی فرستاده شوند. ضدعفونی و تمیز کردن چرخها و دستگیره ها، کافی است، سپس، تجهیزات را در مناطق مورد نظر قرار دهید. سرپوش ها، اسفنج ها، دستمال ها و سطل ها باید ضد عفونی شوند. سطل ها مجددا استفاده می شوند، در حالی که دستمال های گردگیری بدون پارتیکل، اسفنج ها و دستمال مرطوب به عنوان زباله دفع می شوند.
 
مدیریت ضایعات انبار
مواد زائد جامد غیر خطرناک (به عنوان مثال کاغذ، کارتن، پلاستیک و غیره) تولید شده در منطقه توزین در ظروف پلاستیکی جمع آوری شده و از طریق یک سطل زباله بزرگ به یک جمع کننده زباله منتقل می شوند. تمام مواد زائد جامد آلوده باید طبق مقررات تدوین شده برای مواد خطرناک دفع شوند.
 
طراحی چیدمان امکانات  
عنصر کلیدی در طراحی یک سیستم توزین، این است که فضای توزین باید دارای حداقل شرایط سطح اتاق تمیز با تولید باشد. این شرایط تجهیزات باید در خصوص محیط هایی که در آن محصول و سطوح در تماس با یکدیگر باشند نیز لحاظ گردد.
همانطور که قبلا گفته شد، اتاق توزین باید ورودی مواد در منطقه انجام فرایند (پردازش) باشد. موقعیت ایده آل، بین انبار و اتاق های تولیدی است که می تواند محلی برای انتقال پالت انبار توزین به پالتهای مخصوص تولیدی باشد.
بعضی از تجهیزات جهت انتقال مواد حمل شده توسط پالت چوبی یا بسته بندی های پلاستیکی و کارتنی با کامیون ، بر روی پالتهای فلزی یا پلاستیکی جهت انتقال به انبار و ذخیره سازی استفاده می شوند. حتی اگر این پالت چوبی نباشند نیز، نباید وارد فضای تولید شوند. در یک طرح ایده آل، پالت های " in-house" در یک منطقه شستشو در مجاورت اتاق توزین قرار میگیرند. پالت به صورت دستی یا به طور خودکار شسته و با استفاده از یک واشر پالت در اتاق توزین و در یک محل تمیز، برای استفاده قرار داده شود.  
در یک داروسازی، انتقال معمولا بوسیله airlock رخ می دهد. هدف از ایجاد یک airlock، حفاظت از فضای مجاور با توجه به موارد زیر می باشد:
• تغییر کلاس هوا؛
• رعایت ترکیبات قوی؛ و
• آلودگی متقابل.
مناطق کلیدی عبارتند از  material airlock (MAL)،¬airlock  پرسنل (PAL) و اتاق های رختکن.
 
توزین- الزامات مورد نیاز تجهیزات 
الزامات تجهیزات توزین مورد نیاز در مجموعه، براساس معیارهای مختلفی تعیین می گردد. ما قبلا تجهیزات لازم برای مواد مورد نیاز و خاص را مورد بحث قرار دادیم. اکنون به برخی از اصول توجه کنید.
مقدار توزین در انتخاب ظروف و مکانیسم حمل و نقل اهمیت دارد. در یک تاسیسات آسپتیک معمولی، مقادیر کمی از مواد تشکیل دهنده فعال، درگیر هستند- لذا نمونه به اندازه کافی کوچک است که بتوان آنها را با کیسه های پلاستیکی یا ظروف کوچک انتقال داد. بعضی از مواد افزودنی مانند نمک برای تهیه بافر نیز در حجم کم مورد استفاده قرار می گیرند. اپراتورها مواد را توسط قاشکها به صورت دستی از کیسه ها و بشکه ها برمی دارند. در اینجا ما انتظار داریم که ترازوی 1 کیلوگرم رومیزی و ترازوی 20 تا 50 کیلوگرم کفی را ببینیم.
مایعات، کرم ها و پمادها نیاز به حجم بزرگتری از مواد دارند. توزین ممکن است توسط ترازوهای رومیزی یا کفی در عملیات آسپتیک و همچنین ترازوهای کفی با ظرفیت 500 تا 1000 کیلوگرم انجام شود. بر اساس درصد، ترازوهای بزرگ نسبت به ترازوهای کوچک دقت کمتری دارند.
دوزهای جامد و تزریقی با حجم زیاد (LVP) عمدتا برای عملیاتی هستند که نیاز به مقادیر زیادی از مواد تشکیل دهنده دارند. در داروسازی، در عملیات پرس قرص های جامد و یا پر کردن کپسول، بزرگترین بخش عملیاتی، روند توزین مواد جانبی است. در مورد محصولات با دوزهای جامد، مواد جانبی مانند نشاسته ذرت و لاکتوز می توانند در صورت استفاده در ترکیبات قوی، 99٪ وزن قرص را نشان دهند.
اتاق توزین- کنترل بچ / رسید توزین مواد سازنده بچ
 
در یک مرکز تولید محصول تزریقی با حجم زیاد LVP، 90 درصد از محصولات، کربوهیدرات و الکترولیت هستند که مقدار زیادی از دکستروز و کلرید سدیم را شامل می شوند. این امر ممکن است به صورت دستی در خارج از محوطه توزین و یا انتقال از محل نگهداری بالک یا سیلوهای بزرگ به سمت محل تولید ، بارگیری شود.
همانطور که قبلا ذکر شد می توانیم انتظار داشته باشیم که مقیاس توزین، تا ظرفیت 10000 کیلوگرم باشد. در هر دو محدوده حدواسط و محدوده مورد نیاز ، ممکن است نیاز به نصب تجهیزاتی باشد که به اپراتور در حرکت، بلند کردن یا تخلیه ظروف کمک کند. سیستم حمایتی خلاء در دو محور حرکتی برای انتقال بشکه ها و کیسه های مواد استفاده می شود. حامل های ثابت یا قابل حمل می توانند در قرار دادن، چرخاندن و تخلیه مواد از ظروف ثابت، به اپراتور کمک کنند.
با توجه به این که نقطه اولیه، انتقال از انبار به تولید است، روشن است که چگونه باید به درستی طراحی گردد و استفاده از این عنصر حیاتی در هر یک از مراکز تولید دارو چگونه باشد.
 
اصول طراحی اتاق توزین در صنعت داروسازی
اصول طراحی اتاق توزین در صنعت داروسازی
26 شهریور 1397 4870 تعداد بازدید:
منبع خبر: tehran darou.com

فرم ارسال نظر

  • * نام و نام خانوادگی :
  • * آدرس پست الکترونیک :
  • * کد امنیتی :

  • نظرات

عضویت در خبرنامه

برای دریافت پیشنهادات استثنایی عضو خبرنامه ما شوید.