(1) Good Manufacturing Practices Questions and Answers

Good Manufacturing Practices Questions and Answers
Health Canada / Health Products and Food Branch Inspectorate
 
Premises - C.02.004
Q.1 آیا در کارخانه ها، جهت تامین هوا در مناطق تولیدی داروهای غیر استریل، از فیلتر هپا (HEPA) استفاده می کنند؟
A.1 در روش های تولید خوب (GMP)، بخش 2، FDA به طور خاص، نیاز الزامی به امکاناتی همانند فیلتر HEPA در قسمت تولید داروهای غیر استریل وجود ندارد. 
طبق مقررات در صورت لزوم استفاده از تجهیزاتی برای کنترل کافی فشار هوا، میکروارگانیسم ها، گرد و غبار، رطوبت و درجه حرارت، فیلتر هپا نیاز می باشد. علاوه بر این، در این بخش، استفاده از سیستم های فیلتراسیون هوا، از جمله فیلتر های پیش فیلتر و فیلترهای ذرات جامد، در زمینه تامین هوا در مناطق تولید، مورد نیاز است. این مفاد در مورد اقداماتی جهت جلوگیری از آلودگی متقابل صحبت می کند و عبارت کلیدی آن "زمان مناسب" می باشد.
علی رغم عدم نیاز GMP، برخی از کارخانه ها می توانند از سیستم های هوای فیلتر شده HEPA به عنوان بخشی از روش های کنترل گرد و غبار خود استفاده کنند. به عنوان مثال، کارخانه ها ممکن است ارزیابی های ریسک مبنی بر غلظت گرد و غبار را انجام دهند و تصمیم بگیرند که استفاده از چنین فیلترهایی برای جلوگیری از آلودگی متقابل داروهای بسیار قوی که حتی در مقادیر اندک ممکن است برای سلامتی و نیز انتقال به سایر محصولات که خطرناک می باشند، ضروری است.
Q.2 آیا جایگزینی قابل قبول برای دیوکتیل فتالات (DOP) جهت تست یکپارچگی فیلترهای هوا باکیفیت بالا (HEPA) وجود دارد؟
A.2 بله آئروسل دیوکتیل فتالات همچنین دی (2-اتیل هگزیل) فتالات، دی اکسید اکتیل فتالات، DOP یا DEHP نیز نامیده می شود، که جهت تأیید صحت یکپارچگی عملکرد فیلترهای HEPA برای مدت طولانی مورد استفاده قرار می گیرد، اما نگرانی در مورد اثرات تهدید آمیز بالقوه بر سلامتی افرادی که با آئروسل های DOP آزمایش می کنند منجر به جستجوی یک جایگزین معادل امن تر شد.
محصول انتخابی از آزمایش ارتش ایالات متحده با کمک شرکت های خصوصی مختلف، محصولی از  Henkel Corporation ( (Emery Groupبه نام Emery 3004 PAO بود. این محصول پلی الفااولئوفین (POA) در درجه 4 گرانروی (4 سانتی پواز) است، که عمدتا به عنوان یک پایه برای روغن، روان کننده ها و مایعات الکتریکی / هیدرولیک استفاده می شود.
Emery 3004 (POA) می تواند جایگزین مناسبی برای DOP در آزمایش صحت یکپارچگی HEPA باشد.
Q.3 حد قابل قبول نقطه شبنم (رطوبت نسبی) برای هوای فشرده مورد استفاده در تجهیزات پنوماتیک و خشک کردن مخازن تولیدی پس از تمیزکاری چیست؟
A.3 طبق "دستورالعمل های تولید خوب، نسخه 2009 نسخه 2 (GUI-0001)" درصد رطوبت نسبی هوا برای تجهیزات پنوماتیک و خشک کردن مخازن تولیدی هیچ محدودیتی ندارد.
از نظر کلی، براساس تفسیر 4 در بخش C.02.004 Premises، رطوبت باید در مناطق مورد نیاز جهت محافظت از مواد حساس، کنترل شود. درنتیجه، مسئولیت سازنده، بسته بندی کننده / برچسب گذار ، ایجاد شرایط کنترلی می باشد. .اگر درصد رطوبت هوای فشرده مورد استفاده در آخرین مرحله خشک کردن مخزن بیش از حد بالا باشد، قطرات کوچک آب ناشی از تراکم بخارآب، می توانند بر روی سطوح داخلی مخزن تولید شوند، و به این ترتیب امکان رشد میکروبی پس از ذخیره سازی ایجاد شود. به همین دلیل، اطمینان از اینکه آب باقیمانده پس از عملیات تمیز کردن، از سطح تجهیزات برداشته شده است بسیار مهم و حیاتی است.
Q.4 الزامات مورد نیاز جهت کنترل کیفیت (QC) و پرسنل مهندسی که چندین بار در روز بین واحد خود و تولید رفت و آمد می کنند، چیست؟
A.4 حرکت پرسنل بین واحدهای خود و مناطق تحت کنترل باید به روش هایی صورت گیرد که از آلودگی متقابل جلوگیری کنند. این مورد ممکن است شامل مواردی همچون رفع آلودگی مانند دوش گرفتن و تعویض لباس باشد اما محدود به این موارد نمی شود.
Q.5 استاندارد هوای فشرده مورد استفاده در تولیدات دارویی چیست؟
A.5 جهت جلوگیری از آلودگی سطوح، آلودگي ميکروبي و عدم وجود هيدروکربن ها، باید هوايي که در تماس مستقيم با سطوح تماس اوليه و يا محصول است کنترل شود. مقادیر قابل قبول اعلام شده، باید با در نظر گرفتن مراحل تولید، محصول و غیره تعیین گردند. ممکن است آزمون های اضافی به دلیل ماهیت محصول مورد نیاز باشد. گاز مورد استفاده در فرایندهای aseptic باید استریل بوده و فیلترها برای یکپارچگی بررسی شوند.
Q.6 آیا مفهوم امکانات یکسان در آزمایشگاه های تحقیق و توسعه (مواد با حساسیت بالا، مواد بسیار قوی یا پاتوژنیک) که ممکن است در ساختمانی مشابه ساختمان های تولیدی باشد، از نظر محدود بودن در رابطه با عملیات تولید یکی است؟
 A.6 از مسئولیت های سازنده این است که اطمینان حاصل کند محل و عملیات آنها طوری طراحی شده است که خطر آلودگی بین محصولات به حداقل می رسد. این مورد شامل واحد تحقیق و توسعه در محوطه هایی است که محصولات دارویی مهم ساخته و بسته بندی می شوند. دستورالعمل های بیشتر می توانند تحت تفسیر 11، بخش C.02.004 مقررات "دستورالعمل های تولید ساختار خوب، نسخه 2009 نسخه 2 (GUI-0001)" یافت شوند.
 
Good Manufacturing Practices Questions and Answers
Good Manufacturing Practices Questions and Answers
21 مهر 1397 70 تعداد بازدید:
منبع خبر: tehran darou.com

فرم ارسال نظر

  • * نام و نام خانوادگی :
  • * آدرس پست الکترونیک :
  • * کد امنیتی :

  • نظرات

عضویت در خبرنامه

برای دریافت پیشنهادات استثنایی عضو خبرنامه ما شوید.