(3) Good Manufacturing Practices Questions and Answers

Good Manufacturing Practices Questions and Answers
Health Canada / Health Products and Food Branch Inspectorate
 
بهداشت - C.02.007 و C.02.008
Q.1 آیا بخور دادن یکی از نیازهای ضدعفونی کردن است؟
A.1 یک دستورالعمل مدون جهت برنامه بهداشتی و ضدعفونی که شامل روش های کنترل آفات و حشرات موذی است باید نگارش شود و همچنین اقدامات احتیاطی لازم برای جلوگیری از آلودگی مواد دارویی در هنگام استفاده از بخور دادن با مواد استفاده شده در این فرایند نیز باید در این دستورالعمل لحاظ گردد.
فرایند بخور دادن به خودی خود خطرناک نیست. آلودگی باید تحت نظارت و کنترل قرار گیرد. در صورت استفاده از فرایند بخوردادن، احتیاط های لازم باید انجام شود.
روش های کنترل بهداشتی که الزامات بخش های 8 و 11 قانون FDA را برآورده می کنند، قابل قبول می باشند.
Q.2 چه محدوده ایی در مورد باقی مانده مواد بهداشتی، در محصولات، قابل قبول است؟
A.2 دستورالعمل برای ایجاد محدوده ها می تواند از طریق "Guidelines for Validation Cleaning (GUI-0028)" بدست آید.
Q.3 آیا اتاق های رختکن، حتی در واحد تولید آزمایشی و تحقیقاتی مورد نیاز است؟
A.3 در یک قسمت تولید که شامل ناحیه هود لامینار کوچک است و در آن عملیات استریل کردن محلولهای ساخته شده بوسیله فیلتراسیون انجام می شود حتما باید منطقه ای برای تعویض لباس وجود داشته باشد تا افراد وارد قسمت تولید استریل شوند. 
بر اساس این فرض که کارخانه داروئی، محصولی را جهت فروش تولید می کند - از جمله مطالعات بالینی- اصول و ملاحظات مشابه برای عملیات تولید نیز باید در این واحد تولیدی تجهیز و استفاده شود.
Q.4 در هنگام انجام عملیات اعتبار سنجی تمیز کاری، چه مقادیری بعنوان مقادیر قابل قبول و مجاز برای آلودگی متقاطع در نظر گرفته می شود؟
A.4 دستورالعمل برای ایجاد مقادیر قابل قبول می تواند از طریق "Guidelines for Validation Cleaning (GUI-0028)" بدست آید.
Q.5 در مفاهیم معتبرسنجی تمیزکاری، توالی (تکرار و برنامه منظم نظافت) و نوع تمیز کردن تجهیزات و محل کار برای تولید متوالی بچ (دسته) یک محصول چه معنائی دارد؟ و نیز برای موارد (دوزهای) مختلف یک محصول؟
A.5 تفسیر 3.5 بخش C.02.007 بهداشت و درمان مشخص می کند که "در یک روش تمیز کردن ممکن است نیاز به حذف کامل محصول بین بچ های یک داروی مشابه" نباشد. توالی و نوع تمیز کردن برای تجهیزات و محل، باید زمان بین توالی نظافت را با هدف نهایی که مقادیر باقیمانده قبلی به حداقل برسد یا محیط زیست آلوده نمی شود، تعیین کند. همچنین باید اطمینان حاصل شود که مقادیر باقیمانده از مقادیر قبلی بر کیفیت محصول بعدی اثر نخواهند گذاشت. بنابراین، در تمیز کردن جزئی بین دو مقدار از همان محصول، به ویژه برای فرم هایی مانند مایعات یا سوسپانسیون، ممکن است در تجهیزات مانند شیلنگ یا پمپ مقداری از بچ قبلی قرار داشته باشد، که باید از آن جلوگیری شود. باید یک روش برای اطمینان از حذف حجم باقی مانده از مقدار قبلی و اعتبار سنجی جهت حداکثر زمان بین دو مقدار متوالی برای جلوگیری از مشکلات مانند آلودگی میکروبی، انباشت باقی مانده یا تخریب محصول ایجاد شود. تعداد بچ از همان محصول که می تواند قبل از تمیز کردن کامل تولید شود، باید شناسایی و تعیین گردد.
Q.6 پوشش: آیا قابل قبول است که دو سطح (نوع) پوشش در مناطق تولید غیر استریل وجود داشته باشد، به عنوان مثال، یک سطح برای اپراتورها با یک نوع پوشش کامل و دیگری برای ممیزین تضمین کیفیت و بازدید کنندگان؟ چه داده های جهت کنترل عدم ایجاد آلودگی محیط مورد نیاز است؟
A.6 بله الزامات پوشش پایه ای در محیطهای تولیدی، مانند پوشش مو، سبیل و پوشش ریش و همچنین لباس های و پوشش های محافظ برای افرادی که می خواهند وارد این محیطها شوند، وجود دارد. با این وجود، یک شرکت ممکن است تصمیم به تبیین مقرارت سخت تر برای اپراتورها بگیرد، به عنوان مثال کفش ها و پوشاک اختصاصی فراهم کند که سطح بالاتری از حفاظت را دارند. هیچ الزامات نظارتی خاص پایش محیطی برای لباس پوشیدن در ناحیه های تولید غیر استریل وجود ندارد.
 Q.7آیا نمونه برداری جهت پایش شرایط میکروبی محیط و هوا در خصوص محصولات غیراستریل و در محیطهای غیر استریل در حین ساخت و به هنگامی که هیچ فرایند بسته بندی صورت نمی گیرد، می تواند انجام شود تا منعکس کننده شرایطی باشد که محصولات تولیدی واقعا در معرض آن قرار دارند؟
 A.7نمونه برداری باید در حین ساخت یا بسته بندی واقعی صورت گیرد تا منعکس کننده شرایطی باشد که محصولات تولیدی واقعا در معرض آن قرار دارند. نظارت بین بچ تولیدی نیز برای تشخیص مشکلات موجود، قبل از تولید و اجرایی شدن توصیه می شود.
 Q.8 آیا باید روش های کتبی، برای جلوگیری از میکروارگانیسم ها در محصولات دارویی که نیازی به استریل ندارند، در دسترس باشد؟
A.8 بله رویه های نوشته شده و طراحی شده مناسب، برای جلوگیری از میکروارگانیسم ها در محصولات دارویی که نیازی به استریل ندارند، باید تدوین و پیگیری شوند. این بدان معنی است که حتی اگر یک محصول دارویی استریل نباشد، شرکت باید از رویه های نوشته شده پیروی کند که به طور فعال از آلودگی و تکثیر میکروارگانیسم ها را جلوگیری می کنند.
Q.9 آیا افراد مبتلا به بیماری های مسری باید در مناطق تولیدی کار کنند؟
A.9 در بخش C.02.008 "دستورالعمل های تولید خوب، نسخه 2009 نسخه 2 (GUI-0001)"، فردی که حامل بیماری در یک فرم قابل انتقال است، مثل انتقال بیماریی که باعث آلودگی دارو می شود به ماهیت بیماری و نوع کار فرد بستگی دارد. توصیه می شود با یک پزشک مشورت کنید. در صورتی که رویه های بهداشتی مناسب توسط یک کارمند آلوده در برخورد با محصول انجام نگیرد، برخی از بیماری ها از طریق یک محصول داروئی می توانند منتقل شوند. با این حال، یک کارمند ممکن است حامل یک بیماری مسری باشد و از آن آگاه نباشد. بنابراین، علاوه بر روش های دقیق بهداشت شخصی، سیستم ها باید برای ایجاد یک مانع، موثر باشند تا از آلودگی محصول جلوگیری شود. این روش ها باید در تمام زمان ها توسط تمام کارکنان دنبال شود. در صورتی که کارمندی حامل یک بیماری قابل انتقال باشد، شرکت با Health Canada تماس می گیرد و تجزیه و تحلیل ریسک را انجام می دهد تا تعیین کند که آیا محصولات دارویی معیوب وجود دارد یا خیر.
 
(3) Good Manufacturing Practices Questions and Answers
(3) Good Manufacturing Practices Questions and Answers
2 آبان 1397 60 تعداد بازدید:
منبع خبر: tehran darou.com

فرم ارسال نظر

  • * نام و نام خانوادگی :
  • * آدرس پست الکترونیک :
  • * کد امنیتی :

  • نظرات

عضویت در خبرنامه

برای دریافت پیشنهادات استثنایی عضو خبرنامه ما شوید.